Aktualności

Policjanci zapobiegli oszustwu metodą „na funkcjonariusza CBŚP”

Data publikacji 07.05.2025

Dzięki informacji z Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji i błyskawicznej reakcji oraz bardzo profesjonalnym i skutecznym działaniom kryminalnych naszej komendy seniorka nie utraciła swoich oszczędności. Oszuści przekonywali telefonicznie 81-latkę, że rozbijają właśnie przestępczą grupę ukraińsko-gruzińską, która dokonuje ataków na konta bankowe. Kobieta miała przekazać oszustom wszystkie swoje oszczędności, próbowała już likwidować lokaty i wypłacić 47 tysięcy w gotówce. Policjanci doprowadzili do natychmiastowego zablokowania wypłat i dzięki temu pieniądze nie zostały utracone.

Po raz kolejny przestępcy  chcieli oszukać starszą osobę.

Zatelefonowali do 81-latki, przedstawili się jako funkcjonariusze CBŚP i opowiedzieli o działającej grupie ukraińsko-gruzińskiej, która atakuje konta bankowe i okrada ich właścicieli. Zapewnili starszą panią, że właśnie prowadzą akcję i będą zatrzymywać przestępców, natomiast bardzo potrzebują jej pomocy. Seniorka miała przekazać im swoje pieniądze, w ten sposób nie tylko miała pomóc w schwytaniu oszustów, ale też ocalić swoje oszczędności.

Informacje o działaniu oszustów pozyskali policjanci z Biura Kryminalnego KGP. Z uwagi na lokalizację, gdzie wszystko się działo, powiadomili kryminalnych z naszej komendy.
Ci musieli zareagować natychmiast. Od razu podjęli działania. W miejscu zamieszkania nie zastali seniorki. Wszystko wskazywało na to, że jest w banku i może właśnie przelewać, bądź wypłacać pieniądze. Kryminalni błyskawicznie pojawili się w najbliższej placówce bankowej, tam kobiety też nie było. Policjanci zdążyli jednak doprowadzić do zablokowania kont starszej pani.
Okazało się bowiem, że 81-latka była w tym czasie w  oddziale banku w Wawrze, gdzie została pokierowana przez przestępców. Próbowała wypłacić 47 tysięicy.

Dzięki skutecznemu działaniu policjantów do wypłaty i likwidacji lokat nie doszło. Wszystkie pieniądze pozostały na kontach 81-latki.

Przypominamy i apelujemy!

  • Policjanci nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy!
  • Jeśli ktokolwiek telefonuje lub przychodzi i prosi o pieniądze nie wolno ich dawać tylko zweryfikować z kim mamy do czynienia.

Jak się chronić przed tego rodzaju wyłudzeniami?

•    Jeśli odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podaje się za np. pracownika banku, zachowaj spokój, nie poddawaj się panice i zweryfikuj taką osobę. Rozłącz się i zadzwoń na infolinię swojego banku w celu upewnienia się czy na pewno dzwoni do Ciebie pracownik danej instytucji. Pamiętaj rozłącz się skutecznie i nigdy nie dzwoń na numer wskazany przez swojego rozmówcę.
•    Jeśli osoba dzwoniąca nalega na Twoją natychmiastową reakcję i prosi Cię o dane wrażliwe, nigdy nie ulegaj presji i nie podawaj przez telefon danych do konta bankowego, tj. loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych, kodów blik. Pracownik banku ani Policjant nigdy nie mogą prosić o takie działania.
•    Na polecenie osoby dzwoniącej nie instaluj żadnych aplikacji lub oprogramowania np. na telefon, komputer, które rzekomo mają monitorować bezpieczeństwo na koncie lub pomóc w zablokowaniu nieautoryzowanej wypłaty środków.

 

podinsp. Joanna Węgrzyniak

 

Powrót na górę strony